Visualizzazione post con etichetta historia. Mostra tutti i post
Visualizzazione post con etichetta historia. Mostra tutti i post

mercoledì, aprile 02, 2008

Benediktinska estetikreformen

Några bilder som glatt mig under den senaste tiden. Camauron och den röda mozzettan är "old news" så de har jag inte tagit med. Tack Gud för Benedikt XVI! 

Påskoktavens vita mozzetta - för övrigt en bild som inte ens vår församlings främste påveplaggsspanare kände till:
hög mitra och lång kåpa:
Eukaristisk adoration:
7 ljus på altaret (i Peterskyrkan), och altarkorset på mitten av altaret.
Diakonerna håller upp kåpan:
Meningsfullt ekumeniskt arbete:
Traditionellt påvekors (istället för PVI:s kritiserade böjda krucifix)
Ombrellino (mindre version av baldakin) för transport av det Allraheligaste sakramentet:
Smak för fina liturgiska plagg:
Kardinaldiakoner agerande diakoner:
Ytterligare en vacker mitra och kåpa:
Romersk mässhake, och behaglig kameravinkel:
En till bild på benediktinskt altararrangemang och påvekorset:
Påvetron, vackra dalmatikor, och damaskmitra:
Mässan firad versus Deum:
Kardinaldiakoner och benediktinskt altararrangemang:


venerdì, marzo 14, 2008

Kristus Konungens statyer restaurerade - nu är det bara kyrkan kvar



Jag vet inte med er andra, men åtminstone jag har länge undrat hur Maria- och Josefstatyerna i Kristus Konungens kyrka egentligen såg ut innan de målades gråbruna och sedermera förpassades till trapphus. Nu har vi äntligen fått veta:


Neutrala observationer:
Liljan på Josefs stav saknas - denna skall återskapas
Maria verkar ha skor medan Josef har sandaler
Jesusbarnet har ingen krona
Positiva observationer:
Maria och Josef sitter på likadana säten - de matchar för var sin absid
Statyerna har en storlek och form anpassad efter absiderna, till skillnad från nuvarande smala framåtlutade figur på mindre vacker minipiedestal
Maria har rätt färger - och dessutom i en närmast ikonlik nyans - me likes!
Riksäpplet och kronan är helt i linje med Kristus Konungens kyrka
Negativa observationer:
Jag är inte så säker på att jag gillar färgerna på Josefs kläder
Maria ser lite för dyster ut - åtgärdas detta med lite ytterligare tvätt eller ny färg så vore jag glad.
Närbild före-efter (man kan fråga sig vilken som är "före", med tanke på vilket som är original)
Nu väntar jag bara på att ansvariga instanser ska göra vad vi väntat på - återställa kyrkorummet till hur det var tänkt från början: