Mässan är en Stilla Mässa med orgelspel.
Visualizzazione post con etichetta tridentine mass. Mostra tutti i post
Visualizzazione post con etichetta tridentine mass. Mostra tutti i post
giovedì, luglio 17, 2008
EF i GBG: 9:e söndagen efter Pingst 2008
Etichette:
extraordinarie form,
Göteborg,
Kristus Konungen,
Latin,
liturgi,
liturgy,
Mässan,
Missale 1962,
Sverige,
sweden,
TLM,
tradition,
tridentine mass,
tridentinsk mässa,
video
EF i GBG: Petrus och Paulus 2008
Mässan är en Stilla Mässa utan orgel.
Etichette:
extraordinarie form,
Göteborg,
Kristus Konungen,
liturgi,
Mässan,
Missale 1962,
Sverige,
sweden,
TLM,
tridentine mass,
tridentinsk mässa,
video
giovedì, agosto 02, 2007
The Beauty of Tradition
Beautiful video with beautiful music.
Tradition is that which does not die with a generation. Such immortality has to be beautiful.
(Videon skulle ha varit "veckans film" på Katolsk Observatör, men jag fick den inte att spela i min webbläsare. Var det bara jag som hade det problemet?)
giovedì, luglio 19, 2007
Namninsamling för extraordinarie form i GBG
Utan vidare startade jag idag en namninsamling för regelbundet firande av Mässan enligt extraordinarie ("Tridentinsk") form i Göteborg. Summorum Pontificum (motu propriot som fr.o..m. 14 sept 2007 tar bort kravet på biskopligt godkännande för sådant firande) specificerar inte något antal lekmän som behövs för att kravet på en "stabil grupp" ska uppfyllas, men med tanke på hur stort behovet är av t.ex. den ungerska missionen i Sverige och att den trots allt existerar är jag övertygad om att det inte behövs så fasligt många underskrifter för att kravet skall anses vara uppfyllt vad avser firande i GBG.
Skriv på och sprid!
UPPDATERING: efter två dygn hade jag redan över 20 underskrifter. Vilket i min mening är tillräckligt många för att kunna utgöra en "stabil grupp". Dock tar jag hellre det säkra före det osäkra - jag väntar helst tills jag har 50 underskrifter innan jag visar listan för kyrkoherden. Men även om det skulle bli fler än så inom närmsta veckan vill jag ändå vänta åtminstone kanske två-tre veckor till, för att försäkra mig om att de flesta som är öppet intresserade ska hinna höra talas om listan och skriva på. Skulle det vara färre än 50 efter denna vänteperiod är jag ändå övertygad om att 35-40 underskrifter borde vara tillräckligt.
Skriv på och sprid!
UPPDATERING: efter två dygn hade jag redan över 20 underskrifter. Vilket i min mening är tillräckligt många för att kunna utgöra en "stabil grupp". Dock tar jag hellre det säkra före det osäkra - jag väntar helst tills jag har 50 underskrifter innan jag visar listan för kyrkoherden. Men även om det skulle bli fler än så inom närmsta veckan vill jag ändå vänta åtminstone kanske två-tre veckor till, för att försäkra mig om att de flesta som är öppet intresserade ska hinna höra talas om listan och skriva på. Skulle det vara färre än 50 efter denna vänteperiod är jag ändå övertygad om att 35-40 underskrifter borde vara tillräckligt.
mercoledì, maggio 16, 2007
Beautiful Chant
Listen to this! I'd like to have that kind of chant at my church...
Etichette:
beauty,
gregorian chant,
liturgy,
polyphony,
tridentine mass
venerdì, aprile 27, 2007
My first Tridentine Mass
This morning I attended a (indult) Low Mass celebrated according to the Missale Romanum of 1962 for the first time.
I haven't really processed my impressions yet, but I can say this:
I understand the opinion that the new MR isn't really an "organic development" of the Mass as Sacrosancrum Concilium requested. There are things I think are better in the new Mass, but there are several very good things about the MR62 that makes me really hope that the pope will make alterations to the new Mass (and the instruction to it), or slightly modify the old, so that the good things of them both will be made available to all catholics worldwide.
I haven't really processed my impressions yet, but I can say this:
I understand the opinion that the new MR isn't really an "organic development" of the Mass as Sacrosancrum Concilium requested. There are things I think are better in the new Mass, but there are several very good things about the MR62 that makes me really hope that the pope will make alterations to the new Mass (and the instruction to it), or slightly modify the old, so that the good things of them both will be made available to all catholics worldwide.
Etichette:
indult mass,
Missale 1962,
sacrosanctum concilium,
sweden,
tridentine mass
Iscriviti a:
Post (Atom)
