Visualizzazione post con etichetta tridentine mass. Mostra tutti i post
Visualizzazione post con etichetta tridentine mass. Mostra tutti i post

giovedì, luglio 17, 2008

EF i GBG: 9:e söndagen efter Pingst 2008

Det kan faktiskt komma något gott även av usla försäljningsdagar i Bokhandeln - t.ex. har jag nu även fått senaste söndagens (13 juli 2008) videoupptagning av Mässan enligt extraordinarie form (9:e söndagen efter Pingst) omvandlad till datorvänligt format. Även med denna släpper jag gärna kopior till de som närvarat (kontakta mig i så fall), men för offentlig spridning vill jag ha celebrantens tillstånd. Celebrant vid detta mässfirande var kyrkoherde Unnerstål. 

Mässan är en Stilla Mässa med orgelspel.

EF i GBG: Petrus och Paulus 2008

Nu är videon från Mässan enligt extraordinarie form från 29 juni, Petrus och Paulus' fest, färdigomformaterad så att den är läsbar på dator. Celebrant var vid tillfället fader Martin Ferenc, kaplan i Kristus Konungens församling. De som var närvarande kan söka upp mig om de vill ha en kopia, men jag kommer inte lägga upp videon offentligt innan celebranten gett sitt samtycke.

Mässan är en Stilla Mässa utan orgel.

giovedì, agosto 02, 2007

The Beauty of Tradition

Beautiful video with beautiful music.

Tradition is that which does not die with a generation. Such immortality has to be beautiful.

(Videon skulle ha varit "veckans film" på Katolsk Observatör, men jag fick den inte att spela i min webbläsare. Var det bara jag som hade det problemet?)

giovedì, luglio 19, 2007

Namninsamling för extraordinarie form i GBG

Utan vidare startade jag idag en namninsamling för regelbundet firande av Mässan enligt extraordinarie ("Tridentinsk") form i Göteborg. Summorum Pontificum (motu propriot som fr.o..m. 14 sept 2007 tar bort kravet på biskopligt godkännande för sådant firande) specificerar inte något antal lekmän som behövs för att kravet på en "stabil grupp" ska uppfyllas, men med tanke på hur stort behovet är av t.ex. den ungerska missionen i Sverige och att den trots allt existerar är jag övertygad om att det inte behövs så fasligt många underskrifter för att kravet skall anses vara uppfyllt vad avser firande i GBG.

Skriv på och sprid!

UPPDATERING: efter två dygn hade jag redan över 20 underskrifter. Vilket i min mening är tillräckligt många för att kunna utgöra en "stabil grupp". Dock tar jag hellre det säkra före det osäkra - jag väntar helst tills jag har 50 underskrifter innan jag visar listan för kyrkoherden. Men även om det skulle bli fler än så inom närmsta veckan vill jag ändå vänta åtminstone kanske två-tre veckor till, för att försäkra mig om att de flesta som är öppet intresserade ska hinna höra talas om listan och skriva på. Skulle det vara färre än 50 efter denna vänteperiod är jag ändå övertygad om att 35-40 underskrifter borde vara tillräckligt.

mercoledì, maggio 16, 2007

Beautiful Chant

Listen to this! I'd like to have that kind of chant at my church...

(referring to 1:32 onwards, YouTube counting backwards...)

venerdì, aprile 27, 2007

My first Tridentine Mass

This morning I attended a (indult) Low Mass celebrated according to the Missale Romanum of 1962 for the first time.

I haven't really processed my impressions yet, but I can say this:
I understand the opinion that the new MR isn't really an "organic development" of the Mass as Sacrosancrum Concilium requested. There are things I think are better in the new Mass, but there are several very good things about the MR62 that makes me really hope that the pope will make alterations to the new Mass (and the instruction to it), or slightly modify the old, so that the good things of them both will be made available to all catholics worldwide.