giovedì, febbraio 22, 2007

Övergång till nya Blogger

(Flykt undan tentaplugg 1:
Övergång till nya Blogger)


Idag gick även min blogg över till det nya bloggerformatet. Vad jag funderar på är om Googlekopplingen till Blogger är så bra. Jag blir lätt lite paranoid av att alla internettjänster sammanlänkas. Det fria ordet och Google vet vi ju hur det gick: Google är frivilligt själcensurerad i Kina. Bort med allt som inte stöder makten. Google har bra tjänster. Men de ska hålla fingrarna borta från politik, och koncentrera sig för att verka för sann yttrandefrihet. Frihet från frihetshämmande censur.

Vill man koppla sin mail och sin identitet till sina i text yttrade åsikter, om Blogger (som redan visat exempel på censurering) börjar samarbeta med Googlecensuren? Nu ligger väl förföljelse via internet (på organiserad nivå) rätt långt bort i det sovande västeuropa. Men en vacker dag kanske det händer. Den dagen vill jag (om jag lever) inte vara kopplad till Google och Bloggers databaser.

Nessun commento: