lunedì, ottobre 27, 2008

Ett välbekant ansikte i ny dager?

Här är en bild från blackfriars i Oxford (bilder hämtade från NLM). Den observante ser genast att … 
  1. Det rör sig om en levithögmässa (högsta möjliga liturgiska nivå utan att celebranten är biskop) enligt extraordinarie form.
  2. Den kommunicerande bär kordräkt.
  3. Den kommunicerande är biskop (syns på det grönt- och guldfärgade bandet, på vilket biskopens kors hänger)
  4. Denne någon ser fasligt bekant ut...
Vem är det?
Följande bild, tagen vid samma tillfälle, kanske får er att lyfta på ögonbrynen:
Jajemän, ni ser rätt - Det ÄR biskop William Kenney, vår tidigare hjälpbiskop! 

Men vänta nu - extraordinarie form? Kordräkt? Biskop William? Vad i hela friden? Eftersom ortodoxi och tradition går hand i hand och man sällan ser den ena utan den andra måste jag konstatera följande: Antingen får flertalet tyckare i Sverige revidera sin uppfattning om honom, eller så blev han tvingad, eller så har han genomgått en radikal förändring. Vilket är det? Jag har själv inga svar och är väldigt nyfiken på vad som egentligen pågår...

4 commenti:

Anonimo ha detto...

Är bp Kenney alltså enligt din uppfattning heterodox? Jag är inte ett av hans största fans men kan inte minnas att han gett uttryck för någon direkt irrlära.

Tobias H

Symeon ha detto...

Ja, även om han inte var så högljudd om det. Han, Johannesgården och åtminstone två tidigare kyrkoherdar utgjorde länge en föga traditions- och ortodoxivänlig treenighet i Göteborgsområdet. Nu har alla dessa faktorer förhållandevis smärtfritt avlägsnats, och trots att vissa spillror kvarstår anser jag att tiden är kommen att satsa på handling i traditionell riktning innan motståndet hinner mobilisera sig igen.

Dock medger jag gärna att b William rent fysiskt gjorde ett mer biskopligt intryck än vad b Anders gör - även om han närvarade så sällan att man knappt fick uppleva det.

Anonimo ha detto...

Detta är inte förvånande för oss känner biskop William. Han är ju uppvuxen med den "gamla" mässan och älskar den. Jag har aldrig hört honom säga något nedsättande om traditionen, tvärtom. Jag tror att ni tillskriver honom åsikter han inte har.

Symeon ha detto...

Om du har rätt så vill jag å alla likasinnades vägnar be om ursäkt för att ha trott honom om att vara mer traditionsfientlig än han faktiskt var.

Dock vill jag invända att min egen erfarenhet av honom har varit att han varit - kanske inte total liturgisk minimalist men - ovillig att ta litirgin till en högre nivå. Och läromässigt har jag hört flera tillförlitliga andrahandsuppgifter att han skall ha varit ganska liberal av sig på ett flertal punkter som inte är föremål för ändring.