mercoledì, aprile 09, 2008

[uppdaterad] För ministranter i EF-mässan

Jag har arbetat fram ministranthandledningar (i pdf-format) för en respektive två ministranter vid firande av Mässan enligt den extraordinarie formen av den romerska riten, firade som Lågmässa eller Missa Cantata utan rökelse.

Första och sista sidan är omslag på A5-häftet, och de två sidorna däremellan är tänkta att vikas på mitten, med texten på de synliga sidorna. Jag är medveten om att man kunde ha anpassat dem för dubbelsidiga utskrifter, men det arbetet lämnar jag till en annan dag.

Meddela gärna om häftena är till nytta, så kanske jag kompletterar med fler resurser framöver.

***UPPDATERING: Jag har fått ett flertal synpunkter från Jon på kristkonungens institut, bl.a. annat om att inkludera sanctusljus, och om när man får bruka två ministranter, men även en del mindre punkter. När jag bearbetat texterna kommer länkarna uppdateras. Ni andra får gärna också komma med synpunkter***


Vill understryka att mina ministrantinstruktioner är långt ifrån ofelbara hopflätningar, uttolkningar och översättningar av flera olika engelskspråkiga motsvarigheter. De är tänkta att vara en hjälp för dem som är nya eller inte kommer ihåg allt i huvudet, eller ett substitut för dem som hellre har ett häfte i handen än en gammal Oremus som riskerar att falla sönder.

Nessun commento: