lunedì, marzo 03, 2008

En välkommen födelsedag

Allas vår högst älskade ekumen till kardinal Walter Kasper fyller 75 på onsdag, vilket betyder att han är skyldig att lämna in sin avskedsansökan till sin chef, Benedikt XVI. Dvs en viktig post i Kyrkans externa religiösa relationer kommer snart att fyllas av någon som är... överens med påven...

Grattis kardinal Kasper! Nu kan du, tillsammans med Sodano och Marini I, njuta för all framtid av en tillvaro långt ifrån alla viktiga ansvarspositioner i Kyrkan.

Nu ljusnar framtidsutsikterna för goda relationer österut och realistiska relationer med de vilkas representanter en påve lär ha välsignat med orden
"Ab illo benedicáris, in cujus honore cremáberis".

För varje dag av innevarande pontifikat ökar min framtidstro.

Länge leve Benedikt XVI, och må han med Den Helige Andes ledning åstadkomma en sådan stabil återkatolicering av Kyrkan att mina framtida barn aldrig kommer tro mig när jag berättar om de senaste 40 åren!

Jag ser fram emot offentliggörandet av Kaspers efterträdare. Det skall sannerligen bli intressant att följa utvecklingen!

5 commenti:

Tuve ha detto...

Kan bara instämma i dina kommentarer och förhoppningar!

Allt gott!

minutz3 ha detto...

Ursäkta min okunnighet, men vilka saker menar du har varit så förskräckliga de senaste 40 åren?
Jag kan förstå att Novus Ordo som enda möjlighet till Mässfirande kan ha varit tråkigt, och att andra Vatikankonciliet har misstolkats, men grunden har mig veterligt ändå bestått.

Symeon ha detto...

Vad gäller nya mässan får man säga att Sverige varit förskonade från de värsta missbruken, men ser man på de missbruk som florerat och fortfarande består i t.ex. de tyskspråkiga länderna (clownmässor m.m.) och i delar av USA (fullständig ignorering av Mässfirandets rubriker - med Los Angeles som praktexempel - användande av glaskaraffer, pitabröd, "liturgisk dans" m.m.), och på det faktum att engelskan, det närmaste vi har till ett världsspråk, har den by far sämsta översättningen av Mässan jag haft det tveksamma nöjet att genomlida, så kan man ha viss förståelse för att de som föredrar tradition framför samtidsbundna nytolkningar misströstat och i vissa fall tagit sin tillflykt till schismatiska grupperingar under de senaste årtiondena. Nu är en trogen nyöversättning av den engelskspråkiga mässan på väg, som kommer ersätta 70-talsstyggelsen, och Vatikanen skärper tonen mot liturgiska missbruk, och påven själv föregår med gott liturgiskt exempel. Den reform som Andra Vatikankonciliet ville ha är 40 år försenad, men nu kommer den äntligen!

minutz3 ha detto...

symeon: det låter ganska hemskt, men mig veterligt är det extremt många katoliker (procentuellt sett) i Tyskland, inte för att det skulle bevisa något eller så, ville mest bara påpeka det, så tycker jag det är lite konstigt att så udda grejer får fritt spelrum. Går verkligen Prästerna med på att sådan sker i Guds hus?

Ursäkta än en gång min okunnighet, men vad har glaskaraffer, pitabröd, "liturgisk dans" m.m. med missbruk att göra?

Symeon ha detto...

I Los Angeles (kardinalssäte) använder man, trots förbud, glaskaraffer istället för guld- eller silverkalkar, det finns orter där man använder pitabröd trots att det i västkyrkan är uttryckligen förbjudet att använda annat än osyrat bröd, och liturgisk dans... ja kolla på youtube efter Los Angeles-mässor så förstår du nog mina invändningar