giovedì, gennaio 29, 2009

Progressiva glasögon

Det slog mig just att "progressiva" läser konciliedokument som djävulen läser Bibeln.

(apropå senaste inlägget på katolicism-vanställning)

Reaktionen var förstås förutsägbar. Men vad är då svaret?

Biskop Lefevbre biskopsvigde olagligt men giltigt. Hans vigningar resulterade i exkommunikationer för att han genom denna schismatiska handling medvetet trotsade påven. Detta gjorde han i vad han utifrån kyrkolagen menade vara en nödsituation. Huruvida så var fallet kan man diskutera länge. Den schismatiska handlingen var biskopsvigningen - men enligt katolsk tro kan vigningar aldrig tas tillbaka. Det som krävdes för att häva exkommunikationerna var en vilja att försonas, vad gäller det övriga har de en tro som är förenlig åtminstone med Trient-katekesen, och därmed otvivelaktigt med majoriteten av den nya katekesen. Det finns ingen fastslagen lära som de offentligt förnekat.

De som försökt att viga kvinnor har däremot gjort något inte bara olagligt utan samtidigt ogiltigt. Precis som Björn Gustavsson inte är giltig materia till fröken Sverige, inte för att han inte skulle passa i baddräkt utan för att han är man - är inte kvinnor giltig materia till prästämbetet, inte för att de inte kan vara själavårdare utan för att de är kvinnor. Kyrkan har slutgiltigt slagit fast att hon inte har mandat att viga kvinnor till präster. End of story. Dessa "vigare" går alltså inte bara emot föränderlig kyrkolag (som är bindande) utan förnekar explicit kyrkans fastslagna lära, genom att hävda att kvinnor kan och har vigts till präster, vilket var och en som inte är blind kan läsa i t.ex. Ordinatio Sacerdotalis n. 4 att det är lögn.

Om de av den sistnämnda sorten vill få sina exkommunikationer hävda, måste de inte bara tala om att de vill det, utan måste till ett minimum sluta utge sig för att vara något Kyrkan slagit fast inte existerar. Man kan inte förvänta sig att bli insläppt till sin fotbollsklubbs supporterlokal med ett motståndarlags tröja på sig, hur mycket man än vill komma in i värmen.

7 commenti:

Anonimo ha detto...

hear! hear!

"We believed that after the Council would come a day of sunshine in the history of the Church. But instead there has come a day of clouds and storms, and of darkness ... And how did this come about? We will confide to you the thought that may be, we ourselves admit in free discussion, that may be unfounded, and that is that there has been a power, an adversary power. Let us call him by his name: the devil. It is as if from some mysterious crack, no, it is not mysterious, from some crack the smoke of satan has entered the temple of God."

His Holiness Pope Paul VI

/Am.

Teija ha detto...

Bra skrivet!

Anonimo ha detto...

Kyrkan är tillbaka! Ofjättrad står hon nu åter framför världen med hela sin Tradition. De förlorade sönerna är åter. Tack Benedikt!

Vivat!

Bitte ha detto...

Jag läste din dialog med Gert Gelotte med stort intresse. Vad jag inte förstår är hur han kunde få konvertera överhuvudtaget. Såvitt jag förstår har han i stort sett aldrig trott och bekänt det som vår Kyrka bekänner och tror. Det är dock bara sådant andra sagt så jag vet inte - men om det är sant är hans konversion ett hån mot oss traditionella katoliker. Han är en märklig personlighet för han är lika rabiat ilsk på ateister som på oss traditionella katoliker.

Bitte ha detto...

Intressant dialog du haft med Gert Gelotte. Jag förvånas över att han ens tilläts konvertera. St Eugenia har ju en lång katekeskurs - hela två år vad jag förstår - och de som känner honom säger att han aldrig fullt ut trott och bekänt det kyrkan bekänner och tror. Det vet jag dock ingenting om, det är bara hörsägen, men om så är fallet är det ju ett rent hån mot oss traditionella katoliker.

Anonimo ha detto...

Sta Eugenias "track record" är tyvärr ingen god måttstock. Församlingen ligger centralt i Stockholm och drivs av jesuiter...

För info om hur denna en gång uppburna prästorden sjunkit ihop kan man med fördel läsa f. Malachi Martins(själv jesuit)bok : "The Society of Jesus - or the betrayal of the Roman Catholic Church"

/Am.

Anonimo ha detto...

Ja, du... Jag känner präster här i stiftet som inte delar kyrkans tro, så... Kyrkan genomgår ju en identitest- och troskris, precis om Ratzinger ofta påpekat i sina böcker, men även i tal.

Ursäkta mig för att jag säger det, men du verkar aningen naiv. Har du aldrig läst KK, numera KM? Vet du inget alls om fallet Berit Bylund?